This is Aisyah Samad Zone

This is Aisyah Samad Zone

Jun 23, 2012

Atok . . .


Hari ni genap 2 tahun arwah atok meninggal…aku masih ingat saat aku diberitahu yg arwah atok dah xda..time tu aku dlm bas..otw nk blk kpg la tu memandangkan atok dah nazak.. aku duduk depan skali..sblah aku laki..spjg jln aku doa hrap2 sempat la aku jmpa atok..jgn lah pergi lagi.. time aku blum smpai penang lg, umi msj aku bgtaw atok dah xda…aku cuba utk menenangkan diri aku..aku duduk diam2,pejam mata,genggam tgn sendiri kuat2 …tapi aku xckup kuat nk thn..air mata ttp jatuh..dan pd situasi itu,aku mmg x ada tisu..mmg aku forever alone sekali..org seblah dah usha2 aku via cermin driver tu..dia dah prasan yg aku tgh menangis..tp dia xbrani pndg..dia curi2 pndg kt cermin je…ah biarkn..kalo aku tahan lg makin sakit kepala aku..maka aku menangis sepanjang perjalanan smpai aku terlena..smpai di penang aku kena tggu pulak lg 3 jam utk ke taiping..biasanya 15 minit dah dpt bas..mmg dugaan. Masa tu lah aku amek kesempatan utk maklumkan sesiapa yg ptut psai ketiadaan atok. Aku turut maklum kan pd sir faez . dia yg call aku dan tenangkan aku…aku dah xtaw nk ckp dgn sapa lg…

Sampai dkt umh,aku terus tgk jenazah atok..seingat aku dira ngn ajan belum smpai lagi..bdn arwah kurus sgt..aku cium dahi atok..sejuk..mlm tu kami berjaga,mendengar cerita nenek pd saat2 terakhir arwah, solat bjemaah dan bca yaasin.nenek npk tenang.sikit pon xmenangis.nasib baiklah ada atok sedara aku.kalau x kami semua mcm hilang arah..tgh mlm tu dira,ajan dgn esan pon smpai…aku dan sepupu2 aku sibuk melayan perasaan masing2..masing2 berselubung pura2 tidur.tapi aku tahu depa menangis.esok pagi kami bersiap ala kadar..jenazah atok harus dikebumikan.. seawal jam 8 pagi rumah atok mula penuh..org kpg mula memandikan jenazah .. kami semua dipanggil utk menatap arwah buat kali terakhir. Aku xsggup nk cium arwah. Sedih..takut pon ada..muka atok npk tenang.. nenek suruh kami suma berhenti menangis,baru kami dibenarkan cium arwah.aku berusaha sedaya upaya thn tangisan.aku mencium atok dan terus naik ke tingkat atas.sepupu2 aku juga buat hal yg sama.ada yang masuk ke bilik. Ada yg ke bilik air.masing2 cuba menenangkan diri.. aku terfikirkan seorg sepupuku yg xjugak balik..dan salah seorg pkcik aku..masih belum muncul..di mana mereka? Xdpt khabar kah?..sebentar lagi jenazah akan dikebumikan..pd saat atok dimasukkan ke dalam van jenazah,pkcik aku ttp xmuncul..ahh..dia mmg xpnah muncul dlm hidup kami..kenderaan jenazah mula bergerak meninggalkn perkarangan rumah.tiba2 kedengaran jeritan. Kelihatan pkcik ku sedang mengejar van jenazah.jiran2 menahannya dan menyuruh beliau menyusul ke tanah perkuburan.aku meluat melihat drama sebabak itu. Tapi aku xberhak utk menilai dia. Selepas kami pulang dr tanah perkuburan,dia bergegas nk blk ke rumahnya..nenek betul2 terkilan.tp dia diam kn saja..kami xharapkan apa2 dr dia..

aku hrap arwah atok bhgia di sana..semoga doa kami smpai pd dia..sebab budi atok xternilai harganya..dialah ayah kami..yg membesarkan kami dr kecik..yg berpanas berhujan tggu kami,hantar kami,ambil kami dr sekolah..dia lah yg menghulurkan duit bila kami kesempitan.dr kcik smpai besar..xpernah merungut… 

aku masih ingat setiap petang lepas mandi,kami akan beratur..atok akan suapkn scott’s emulsion pd kami..kemudian pkaikan bedak..lpas pkaikan bedak mesti atok suruh senyum bg npk gigi..ahahha..muka kami mcm tepung gomak.atok hantar kami ke sekolah naik motor.aku ngn yul sekolah ptg.kdg2 atok tumpangkn wan skali..time hujan kami bertiga xkelihatan di bawah baju hujan atok..pernah aku buat dira menangis.lpas tu aku takut,nyorok dlm bilik air..atok pnjat guna tangga..beduk aku dr luar..sejak tu aku insaf..dira pulak yg buli aku..kalau kami dpt anugerah ke..hari sukan ke..atok mesti dtg..xpernah miss..sbb tu kami suma perform..pagi2 atok mesti beli makanan kegemaran kami suma..atok hafal satu2 wpun cucu dia rmai..time arwah atok meninggal,rumah jd berantakan..tempat tido pon huru hara..sbb dr kecik atok yg buatkn tempat tido kami..dia yg susun kami suma tidur dkt mna..dia yg bersihkn rumah..dia yg sapu laman rumah..aku plg suka megi atok..sedappp…atok suka mkn megi…dia suka mandi tgh mlm jugak..kami suma marah..tp atok senyum2 je..org2 kpg suma kata tok rajin..aku bangga ada atok mcm atok..atok lah superman aku…aku xpunya cita2 yg tinggi pon..aku cuma nk jd cikgu,dan kahwin cpt2..jd bini yg baik..tp harapan atok utk cucu2 dia terlalu tinggi..jd xsalahkan aku korban kn cita2 aku utk penuhkn hasrat org yg dah byk berkorban demi aku..aku akan penuhkan hasrat atok utk harumkn nama keluarga..semoga atok berbangga ada cucu mcm kami semua…Ecah,Dirah,Lynn,Yul,Wada,Izati,Farhan suma saaaaaayang sgt kt atok….kami rindu atok… =(

1 comment: